Gilles Leroy was born in the Paris suburb Bagneux in 1958. After completing his studies in literature, he made a living from odd jobs. Leroy later worked as a lecturer in modern literature and as a journalist for the architecture and design magazine “L’Art vivant”. Three years after the publication of his first work “Habibi” (1987) he joined the historic Mercure de France publishing house. Since then Leroy has published eighteen books, mostly novels, primarily inspired by his own experiences. “In order to write, I make use of the most immediate, obvious material before my nose: my life.” Shaped by his admiration of American literature, his novels interweave reality and fiction, and stand out for their sensitive, direct and precise portrayals and opulent metaphors. At the same time, he does not shy away from dealing with taboos of intimacy and profound emotions.
In the short story “Maman est morte” (1990; t: Mama has died), for example, the author reconstructs his mother’s downhill fight with breast cancer in the form of a diary. “L’amant russe” (2002; t: The Russian lover) depicts a passionate love affair between a French male student and an older Russian man who meet each other in Leningrad during the Brezhnev Era. In 1996 Leroy settled in the region of Perche. “Champsecret” (2005) combines natural imagery with the homoerotic encounters of the main character, who shares the author’s name.
Leroy’s latest novel deals with another life story. “Alabama Song” (2007) is a keen psychological portrait of Zelda Sayre Fitzgerald, the wife of writer F. Scott Fitzgerald. As the narrative alternates between the first-person perspective of Zelda as a younger and older woman, a multifaceted, although clearly subjective, picture of the glamorous couple’s relationship emerges as shaped by rivalry, provocation and excess. Both are driven by desire and longing. Their hunger for admiration and the transgression of conventional and individual boundaries leads them to suffer at the hands of the world and each other. Zelda’s point of view, which is occasionally naïve, at times reveals an insightful analysis of those around her. Once diagnosed as schizophrenic, a series of ordeals led her from one psychiatric hospital to another, before she finally died in a fire at the final clinic aged forty-eight years.
In 2007 the novel was awarded the prestigious Prix Goncourt. Among other awards Leroy has received the Nanterre Prize for novella, the Valéry Larbaud Prize and the Marcel Pagnol Prize. Leroy is Chevalier des Arts et des Lettres, Chevalier de l'Ordre national du Mérite. He currently lives in a former smithy, in the Perche region, and in his Paris pied-a-terre.
Né en 1958 à Bagneux, Gilles Leroy intègre après un baccalauréat en sciences l’hypokhâgne et la khâgne du lycée Lakanal à Sceaux. Il obtient un DEUG de lettres et arts en 1977, une licence puis une maîtrise de lettres modernes en 1979 pour un mémoire consacré à Henri Michaux. Sans goût pour l’université, il abandonne le cursus, voyage et étudie seul les littératures américaine et japonaise qui l’impressionnent. Le roman américain, surtout, devient le paradigme du roman moderne et l’incitateur à écrire. Tout en travaillant la nuit à ses premiers textes, Gilles Leroy exerce divers jobs de secours puis devient journaliste de presse écrite et audiovisuelle. Il quitte le journalisme en 1991 et quitte Paris en 1995 pour s’installer à la campagne, où il se consacre à l’écriture.
Gilles Leroy publie son premier roman, Habibi, en 1987, qui sera suivi d’une dizaine d’autres, dont notamment L’Amant russe (2002), Grandir (2004) et Champsecret (2005). Il obtient le prix Goncourt en 2007 pour son dernier roman Alabama Song.
Plusieurs de ses ouvrages comportent une dimension autobiographique (L’Amant russe, Les maîtres du monde, Les Jardins publics etc.), allant jusqu’à l’autofiction avec Champsecret. Parmi les thèmes au centre de ses romans, on retrouve les figures d’une mère adorée et d’un père enfant, ainsi que l’homosexualité, la difficulté d’aimer, la difficulté de s’en sortir lorsqu’on naît au bas de l’échelle et, pour reprendre les mots de Fassbinder, la « difficulté de changer les choses dans ce monde ». Ses personnages gravitent dans un univers à la fois tendre et violent, dans lequel l’enfance est souvent cruelle et la critique sociale acerbe.
Dans son douzième roman, Alabama Song, Gilles Leroy se glisse dans la peau de Zelda Fitzgerald et relate brillamment le destin tragique de la femme de l’écrivain Francis Scott Fitzgerald en mêlant éléments biographiques et imaginaires. Lors de la remise du prix Goncourt, Bernard Pivot l’a salué comme un auteur « au style flamboyant », tandis que Françoise Chandernagor s’est déclarée enthousiasmée par sa « qualité d’écriture extraordinaire ».